“Heej Sabien, ik zie je niet meer zoveel op LinkedIn en Facebook de laatste maanden, hoe zit dat?” 

Ik heb het in mijn trajecten met klanten vaak over zichtbaarheid, creativiteit en manieren om klanten krijgen leuker en slimmer te maken. Slimmer voor jezelf. Niet slimmer als in maffe sales trucjes gaan uitvoeren. Daar houd ik niet van. Nee, gewoon slimmer omgaan met de tijd en effort die jij steekt in klanten vinden en binden. En ervoor zorgen dat het simpelweg leuk is om te doen en het je energie geeft. 

De laatste maanden baal ik weer eens van social media. Als je dan ook nog eens “The Social Dilemma” bekijkt op Netflix, dan is de haat liefde verhouding met social media er eentje die volledig doorschiet naar de haat. En ik heb deze docu nog niet eens helemaal af kunnen kijken…


Hebben we social media daadwerkelijk nodig als het gaat over leuke klanten krijgen?

Sinds mijn zomervakantie, die ongeveer stopte op 17 augustus, maar in mijn hoofd en gevoel nog wel even doorging, heb ik niet zoveel meer gepost online. Ik heb wel 9 nieuwe trajecten lopen sinds die tijd.

Hoe? Doordat mijn bestaande klanten nieuwe klanten voor me hadden, klanten mij opnieuw inschakelde, of doordat iemand iets goeds had gehoord over Menselijk zakendoen en mij daardoor benaderde. Dat voelt goed, zeker in deze tijd. Daar mag je wel zelf wat voor doen: Je klanten ambassadeur maken. Juist ja, vragen of ze jou willen helpen. Mensen helpen graag. Neem jezelf als voorbeeld; wanneer iemand jou vraagt om ze te helpen, ben je al snel geneigd om ja te zeggen. het zit in de mens. De uitdaging komt echter pas als we zelf de persoon zijn die om hulp mogen vragen, dat vinden we lastig. met name als het gaat om commerciële hulp. Toch daag ik je graag uit dit wel te gaan doen.

Even geen social media, waarvan we denken het van te moeten hebben….

Want de vraag in deze tijd is: Check jij je social media vóórdat je gaat plassen in de ochtend, of tijdens het plassen? Dat zijn in feite de enige twee opties…..

The Social Dilemma: “Growth tactics have become the standard playbook for companies in Silicon Valley like Facebook and Google. The tech companies would roll out a lot of little experiments (Scientific A/B testing). Over time you develop the most optimal way to get users to do what you want them to do. It’s manipulation. We are all lab rats, not the lab rats to develop a cure for cancer, no we’re just lab rats. It’s not like they’re trying to benefit us. We’re just zombies and they want us to look at more ads, so they can make more money….”


Ik ben verslaafd, waarschijnlijk net als jij. Aan Facebook. En dat is precies de bedoeling. Hoe gaan we daarmee om als mens? Hoe ga ik daarmee om? Ik weet het niet zo goed meer. Uiteraard kan ik de apps weer van mijn telefoon verwijderen, maar mijn url balk weet ze daarna weer heel snel te vinden. 

Mijn lief roept me vaak uit de telefoon, om er een minuut later weer net zo dom in te zakken. Het is vreselijk. En dan te bedenken dat ik er ook eens niet echt iets aan kan doen. Het is zo ontworpen dat we allemaal onbewust verslaafden worden van onze telefoons. En wie profiteert hiervan? Juist ja.

Dus, er zijn meer wegen die leiden naar leuke klanten. Denk daar eens over na. Of kom erover sparren met mij. Er gaat een wereld voor je open als je de dingen weer op je eigen manier durft te doen. Er kan veel meer dan je denkt.

En zeg nou eerlijk, alle ondernemers en bedrijven met hun aanbod waar we ons minuten (of zelfs uren per dag) doorheen zwoegen op social media, word je daar blij van en krijg je écht zin om iets te kopen…?

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de mensen

Ondernemen en lef gaan samen. Telkens wanneer ik mijn “lefknop” gebruik, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Soms heb je lef nodig om écht jezelf te zijn en andere keren heb je lef nodig om onbegrensde mogelijkheden te ontdekkenDit gun ik jou ook.

Ik zag in mijn ondernemersfamilie veel onmacht. Als professional heb ik geleerd dat de oplossing in de kern te vinden is. Wat is de eigenlijke vraag? 

Zeker in de zakenwereld vermijden we vaak echtheid. Wanneer jij de dingen anders gaat zien, krijg je ander resultaat. 

Ik ben zakelijk op mijn mooist als ik iets mag aanraken dat ontroert. Als we de kern te pakken hebben, ontstaat er helderheid. Vaak valt er dan zichtbaar een last van de schouders. Einde gedoe. Er is plaats gemaakt voor heldere communicatie, plezierige samenwerking en meer blije klanten.

Wat ik voor jou kan betekenen?

 

Menselijk zakendoen

 

De motor van je bedrijf? Dat zijn je mensen en ben jij zelf! Omdat we allemaal mens zijn, ontstaat er ook gedoe. In je hoofd, in je team, in je sales en in je leven. Zakelijk en privé.

Laat mij een tijdje met je meelopen en maak met Menselijk zakendoen hét verschil. Ondernemen op een slimme, oprechte manier en met een beetje lef. Zonder gedoe.

Wat heb jij daarvoor nodig?

Wat zeggen anderen?

Hoe jij mij gaat ervaren?

Share This