Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training.
Je moet keuzes maken en het liefste de juiste.
Kies je er dan voor om je werknemers te trainen op de zogenaamde Hard skills?
Of juist op de Soft Skills?
Waarom niet beide?
Laten we eens kijken naar de betekenis van beide skills. Dit is wat Wikipedia erover zegt:
Soft skills
Het ontwikkelde vermogen om de eigen competentie, zo nodig in samenwerking met anderen, in praktische vaardigheden en kennis om te zetten. Het is een verzamelnaam voor de persoonlijke eigenschappen, sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, taalvaardigheid, persoonlijke gewoonten, vriendelijkheid, en optimisme die kleur geven aan de relaties met anderen.
Hard skills
De specifieke kennis en vaardigheden, die kunnen worden gedefinieerd en gemeten.
Soft skills zijn absoluut nodig om te kunnen groeien binnen een organisatie. Met alleen maar deze skills ben je er nog niet. Wanneer je hiernaast ook traint op hard skills, zijn medewerkers daadwerkelijk in staat om efficiënt en effectief te werken.
Dit is andersom hetzelfde. En precies de reden waarom ik in mijn salestraining train op beide skills.
Ga maar na; Je hebt een salesteam bestaande uit een salesmanager, accountmanagers en binnendienst medewerkers. Ze zijn goed getraind op verkoop skills, de manier waarop ze met hun CRM systeem omgaan, de financiële kant van het verhaal en de manier waarop ze met klanten onderhandelen. De hard skills dus. Maar de soft skills, daar is niet (voldoende) naar gekeken.
Het gevolg?
Medewerkers werken niet effectief samen, begrijpen elkaars “taal” niet en zoeken zogenaamde “zondebokjes” wanneer zaken niet goed lopen. Wanneer je als team niet goed samenwerkt, anderen de schuld geeft en zonder zelfvertrouwen en zelfreflectie aan de slag gaat, laat je een hele hoop kansen en mogelijkheden liggen. Wat er met name blijft liggen is het vinden en binden van enthousiaste klanten.
Zonde toch?
Het is mijn persoonlijke overtuiging dat je als organisatie gebaat bent bij een training waarbij het verbeteren van beide skills centraal staat. Jezelf en je dienst of product beter leren verkopen, meer inzicht in jezelf, de ander en je klanten verkrijgen, leren hoe je beter samenwerkt en wat jouw unieke toegevoegde waarde is binnen jouw team. Het een kan niet zonder het ander. Dat is getraind worden anno NU. Op welke skills heeft jouw organisatie training nodig?
Op beide?
Dan wil ik graag eens met je praten!