Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training.
Je moet keuzes maken en het liefste de juiste.
Kies je er dan voor om je werknemers te trainen op de zogenaamde Hard skills?
Of juist op de Soft Skills?

Waarom niet beide?

hard-skills-soft-skills

Laten we eens kijken naar de betekenis van beide skills. Dit is wat Wikipedia erover zegt:

Soft skills

Het ontwikkelde vermogen om de eigen competentie, zo nodig in samenwerking met anderen, in praktische vaardigheden en kennis om te zetten. Het is een verzamelnaam voor de persoonlijke eigenschappen, sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, taalvaardigheid, persoonlijke gewoonten, vriendelijkheid, en optimisme die kleur geven aan de relaties met anderen.

Hard skills

De specifieke kennis en vaardigheden, die kunnen worden gedefinieerd en gemeten.

Soft skills zijn absoluut nodig om te kunnen groeien binnen een organisatie. Met alleen maar deze skills ben je er nog niet. Wanneer je hiernaast ook traint op hard skills, zijn medewerkers daadwerkelijk in staat om efficiënt en effectief te werken.

Dit is andersom hetzelfde. En precies de reden waarom ik in mijn salestraining train op beide skills.

Ga maar na; Je hebt een salesteam bestaande uit een salesmanager, accountmanagers en binnendienst medewerkers. Ze zijn goed getraind op verkoop skills, de manier waarop ze met hun CRM systeem omgaan, de financiële kant van het verhaal en de manier waarop ze met klanten onderhandelen. De hard skills dus. Maar de soft skills, daar is niet (voldoende) naar gekeken.

Het gevolg?

Medewerkers werken niet effectief samen, begrijpen elkaars “taal” niet en zoeken zogenaamde “zondebokjes” wanneer zaken niet goed lopen. Wanneer je als team niet goed samenwerkt, anderen de schuld geeft en zonder zelfvertrouwen en zelfreflectie aan de slag gaat, laat je een hele hoop kansen en mogelijkheden liggen. Wat er met name blijft liggen is het vinden en binden van enthousiaste klanten.

Zonde toch?                                           

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat je als organisatie gebaat bent bij een training waarbij het verbeteren van beide skills centraal staat. Jezelf en je dienst of product beter leren verkopen, meer inzicht in jezelf, de ander en je klanten verkrijgen, leren hoe je beter samenwerkt en wat jouw unieke toegevoegde waarde is binnen jouw team. Het een kan niet zonder het ander. Dat is getraind worden anno NU. Op welke skills heeft jouw organisatie training nodig?

Op beide?                                                                                    

Dan wil ik graag eens met je praten!

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de mensen

Ondernemen en lef gaan samen. Telkens wanneer ik mijn “lefknop” gebruik, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Soms heb je lef nodig om écht jezelf te zijn en andere keren heb je lef nodig om onbegrensde mogelijkheden te ontdekkenDit gun ik jou ook.

Ik zag in mijn ondernemersfamilie veel onmacht. Als professional heb ik geleerd dat de oplossing in de kern te vinden is. Wat is de eigenlijke vraag? 

Zeker in de zakenwereld vermijden we vaak echtheid. Wanneer jij de dingen anders gaat zien, krijg je ander resultaat. 

Ik ben zakelijk op mijn mooist als ik iets mag aanraken dat ontroert. Als we de kern te pakken hebben, ontstaat er helderheid. Vaak valt er dan zichtbaar een last van de schouders. Einde gedoe. Er is plaats gemaakt voor heldere communicatie, plezierige samenwerking en meer blije klanten.

Wat ik voor jou kan betekenen?

 

Menselijk zakendoen

 

De motor van je bedrijf? Dat zijn je mensen en ben jij zelf! Omdat we allemaal mens zijn, ontstaat er ook gedoe. In je hoofd, in je team, in je sales en in je leven. Zakelijk en privé.

Laat mij een tijdje met je meelopen en maak met Menselijk zakendoen hét verschil. Ondernemen op een slimme, oprechte manier en met een beetje lef. Zonder gedoe.

Wat heb jij daarvoor nodig?

Wat zeggen anderen?

Hoe jij mij gaat ervaren?

Share This