Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training.
Je moet keuzes maken en het liefste de juiste.
Kies je er dan voor om je werknemers te trainen op de zogenaamde Hard skills?
Of juist op de Soft Skills?

Waarom niet beide?

hard-skills-soft-skills

Laten we eens kijken naar de betekenis van beide skills. Dit is wat Wikipedia erover zegt:

Soft skills

Het ontwikkelde vermogen om de eigen competentie, zo nodig in samenwerking met anderen, in praktische vaardigheden en kennis om te zetten. Het is een verzamelnaam voor de persoonlijke eigenschappen, sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, taalvaardigheid, persoonlijke gewoonten, vriendelijkheid, en optimisme die kleur geven aan de relaties met anderen.

Hard skills

De specifieke kennis en vaardigheden, die kunnen worden gedefinieerd en gemeten.

Soft skills zijn absoluut nodig om te kunnen groeien binnen een organisatie. Met alleen maar deze skills ben je er nog niet. Wanneer je hiernaast ook traint op hard skills, zijn medewerkers daadwerkelijk in staat om efficiënt en effectief te werken.

Dit is andersom hetzelfde. En precies de reden waarom ik in mijn salestraining train op beide skills.

Ga maar na; Je hebt een salesteam bestaande uit een salesmanager, accountmanagers en binnendienst medewerkers. Ze zijn goed getraind op verkoop skills, de manier waarop ze met hun CRM systeem omgaan, de financiële kant van het verhaal en de manier waarop ze met klanten onderhandelen. De hard skills dus. Maar de soft skills, daar is niet (voldoende) naar gekeken.

Het gevolg?

Medewerkers werken niet effectief samen, begrijpen elkaars “taal” niet en zoeken zogenaamde “zondebokjes” wanneer zaken niet goed lopen. Wanneer je als team niet goed samenwerkt, anderen de schuld geeft en zonder zelfvertrouwen en zelfreflectie aan de slag gaat, laat je een hele hoop kansen en mogelijkheden liggen. Wat er met name blijft liggen is het vinden en binden van enthousiaste klanten.

Zonde toch?                                           

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat je als organisatie gebaat bent bij een training waarbij het verbeteren van beide skills centraal staat. Jezelf en je dienst of product beter leren verkopen, meer inzicht in jezelf, de ander en je klanten verkrijgen, leren hoe je beter samenwerkt en wat jouw unieke toegevoegde waarde is binnen jouw team. Het een kan niet zonder het ander. Dat is getraind worden anno NU. Op welke skills heeft jouw organisatie training nodig?

Op beide?                                                                                    

Dan wil ik graag eens met je praten!

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

 

Warme verbinder, vernieuwend, zachte kracht en persoonlijk. Dat ben ik.

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de motor van het bedrijf: de mensen. Met deze visie heb ik de afgelopen 15 jaar veel successen behaald binnen gevestigde bedrijven, startups en scale-ups.

Contact met je collega’s, je cliënten en je klanten. Ik vind het gaaf om de “knappe koppen” van een bedrijf te helpen in hun onderlinge communicatie en in het vinden en binden van klanten.

Wat ik voor jullie kan betekenen?

 

Hoe loopt jouw motor? Ga met plezier en zelfvertrouwen lekker aan de slag met jouw team en vul het formulier in.

DE LAATSTE TIP

Luciferverhaal: Pitch met Passie

Bij Dreamfactory vinden we het prachtig als jij opdrachten krijgt uit je netwerk. Een voorwaarde daarvoor is dat mensen weten met welke vragen ze jou kunnen bellen.

In contact komen met leuke mensen via een aanbeveling

Koude acquisitie, daar houden we bij Dreamfactory niet van. Hoe kun je dan wel in contact komen met leuke nieuwe klanten?

Dé vraag der vragen

Heel veel makkelijker dan dit kan ik het niet maken en heel veel moeilijker dan dit hoef jij het zelf niet te maken. Lekker he, was alles maar zo makkelijk…

Getraind worden op soft of hard skills?

Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training. Je moet keuzes maken en het liefste de juiste…

Toegekende waarde versus toegevoegde waarde

Ik lees veel over het feit dat je als ondernemer je “toegevoegde waarde” goed duidelijk moet maken. Maar is dat wel zo? Klopt dat wel?…

Mijn dag met Jos Burgers bij Denk Producties

Deuren werden voor me geopend: Op vrijdag 15 januari ben ik een dag op stap geweest met een van mijn inspirators, Jos Burgers

Mijn verkopers kunnen niet closen

Als teamtrainer kom ik regelmatig bedrijven tegen waarvan de directeur of de salesmanager het volgende zegt…

Als ik je maar 1 sales tip zou mogen geven…

Ik spreek regelmatig ondernemers of medewerkers van een bedrijf die een uitdaging hebben op het gebied van sales. Een voorbeeld daarvan…

Klaar met angst in ondernemen en verkopen!

Ben jij er ook zo klaar mee? Het valt me steeds meer en meer op. Iedereen leeft, werkt en verkoopt vanuit hun eigen ik…

Laat eens een stilte vallen in je verkoopgesprek

Verkoopgesprekken, die willen we allemaal. Het liefst meerdere per week. Toch? Zo een waarbij de ander….

 

Wat zeggen anderen?

Hoe jullie mij gaan ervaren?

Share This