Kan het zo zijn dat veel ondernemers, en dus ook business coaches thuis zitten en dat velen van hen het kunstje van de ander overnemen om zo snel mogelijk veel klanten te krijgen? Ergo, snel rijk te (willen) worden?
Vroeger zag ik wel eens een advertentie op Facebook. Nu zie ik tig advertenties per blik die ik op dit platform werp. Het merendeel over tunnels. Ohnee… funnels, maar ik krijg een beetje last van tunnelvisie, vandaar. Misschien wel omdat ik zo nu en dan zelf óok even kijk met de gedachte “ja maar moet ik dan niet ook eens een keer zoiets doen? Mijn klanten vragen er soms (heel soms) wel naar, hoe dat allemaal moet.”
Allemaal hetzelfde
De business coaches, én hun klanten die van ze hebben geleerd niet zichzelluf te zijn, pik je er meteen uit.
Hun websites en aanbod zijn als volgt:
Jij hebt dit probleem
Jij wilt hier vanaf
Jij hebt dit en dit en dit en dit en dit en dit reeds gedaan
Het heeft je niet gebracht waar je wilt zijn
Geloof me, ik ken het, ik stond ooit waar jij stond!
Ik kende die hel waar jij nu inzit!
Maar niet meer! Ik heb het roer radicaal geturnd!
Ik ga jou helpen ook 10 k per maand te verdienen!
Ik heb dit, kost 349,-
Ik heb ook dit, kost 289,-
Je krijgt ook dit, kost 447,-
Maar wacht, ook dit krijg je, kost 247,-
En als je je voor 1 maart inschrijft ook dit, kost 147,-
Onderaan bijbehorende ellenlange teksten, met 147 referenties in schreeuwende kleuren, staat dan je prijs.
Als je dit allemaal los zou inkopen betaal je 1.479,-
Maar wacht!! 1.479,-
Voor jou nu slechts 49,-!
Pak hier je deal en krijg de klanten die je verdient!
Dat wil jij toch ook!
En dan hup, massaal aan de e-books (Want de naam en e-mail moet wel op een lijssie), de gratis adviesgesprekken en de VIP pakketten…..
Ja maar het werkt!
Ik snap het. Het werkt. Omdat het menselijk brein zo in elkaar zit. Lees de 6 principes van Invloed van Robert Cialdini en je snapt hoe korting geven en schaarste creëren simpelweg werken. Mensen willen nou eenmaal de Quick fix.
Schaarste, ook zo mooi. “Er zijn nog slechts 2 plekken beschikbaar….” Die.
Ik krijg ze. Ondernemers die een funnel hebben opgezet, gouden bergen zijn beloofd en die bij ieder klantencontact in de kramp schieten, omdat ze buiten de geautomatiseerde marketing om niet goed weten hoe dat dan werkt; Contact maken in je sales, om de ander echt klant te maken en te helpen.
Ik geloof er niet in. Wat ben ik blij dat ik met alles steeds meer beweeg richting het systemische. Anders kijken met teams en ondernemers wat er was, nu is en wat er speelt. En wat er anders zou mogen binnen hun diverse systemen om resultaten te boeken. Het zal te maken hebben met mijn kernwaarden. Direct, (opr)echt, zachte kracht en persoonlijk. Ik vertik het om iemand trucjes aan te leren met bijbehorende templates. One size fits all. Nope. Elk mens is uniek. Elke ondernemer dus ook.
Ik geloof in contact hebben met je klanten en je potentiële klanten. Uiteraard ben ik helemaal voor. Het hoeft alleen niet met keiharde conversie funnels. (Benieuwd hoe wel? Ik zet heerlijke koffie).
Ik luister naar deze man. Hij inspireert me enorm in zijn kijk op de dingen en de manier waarop hij het beschrijft. Dat kan ik zelf niet. Lees hem. Het zet je gegarandeerd aan het lachen. En aan het denken. Mocht je het nog niet kennen, vind je hier zijn geweldige 10-delige blog Tien Dingen Die Ze Je Niet Vertellen Over Business Coaches, voordat je er aan begint.
En ja, ik mag nog wel iets doen aan mijn oordelen. 🙂
De afgelopen week heb ik een intern onderzoekje gedaan. “Ben ik dan niet gewoon een beetje jaloers of zo?” Het antwoord is nee. Mijn klanten zijn blij dat ik mezelluf ben. En ik blij dat ik ze hunzelluf kan laten zijn. En ze daarmee versteld laat staan van zichzelluf, hun groei in klanten en als mens. Menselijk zakendoen. Daar geloof ik in. En met de helft van die 10 k ben ik al jaren een gezegend mens.
Hoe kijk jij naar business coaches, templates, jezelluf zijn en geld verdienen?
Dat is de Vraag!