Ja dat staat er echt. Een zakelijke relatie verbreken.
Stoppen met een klant? Dat doe je toch niet?
Ik maakte het vorig jaar mee. Willen stoppen, maar hoe?
Het was een uiterst vriendelijke klant. Prima en goed bedrijf.
Op zich ook een prima opdracht.

Ik kreeg er alleen totaal geen energie van.
Het lukt me gewoon niet zo goed, deze opdracht.
Hetgeen ik normaliter prima kon, nieuwe klanten binnenhalen voor mijn klanten, lukte niet.
Op een gegeven moment merkte ik dat ik voor andere klanten steeds minder energie had.
Dat kwam omdat dit een best wel “uren vretende” opdracht was.
Dat kan niet de bedoeling zijn, dacht ik nog.

Dan komt, naar veel peinzen en overdenken, jouw antwoord.
“Ik moet hiermee stoppen”.

Geloof me, als je klant niks verkeerds doet en je geen hekel aan elkaar hebt, dan is het best pittig, dat gesprek.
Mijn klant had namelijk het volste vertrouwen in het feit dat ik er een succes van zou kunnen maken.

∞ Tip ∞

Het enige dat jij kunt doen zijn de volgende stappen:

  1. Ga bij jezelf goed te rade waarom je wilt stoppen, voel dit ook
  2. Merk ook op hoe erg het andere dingen in de weg kan zitten als een bepaalde opdracht niet lekker loopt
  3. Bel je klant, beter nog ga erheen, en vertel je verhaal puur en alleen vanuit jouw kant. Je maakt dus geen verwijten naar de ander
  4. Laat de klant merken hoe zeer je ermee zit, dat je ervan baalt, maar dat je geen andere keuze kunt maken
  5. Neem afscheid en ga niet zeuren over gemaakte uren. Neem je verlies. De klant hoeft niet te betalen voor jouw keuze
  6. Wens de klant sterkte en denk mee met alternatieven. Ik had zelf 3 alternatieven waar ik helemaal achterstond en waar ik mijn taken graag aan zou overdragen

Ik kreeg er een beetje een blues gevoel van, dat pad naar afscheid nemen.
Daar weet blues meneer Walter Trout alles van…. En ná deze break?
Alles ging weer stromen, ik kreeg weer energie én veel nieuwe opdrachten die dit “verlies” van een klant helemaal goed maakte.

 

 

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

 

Warme verbinder, vernieuwend, zachte kracht en persoonlijk. Dat ben ik.

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de motor van het bedrijf: de mensen. Met deze visie heb ik de afgelopen 15 jaar veel successen behaald binnen gevestigde bedrijven, startups en scale-ups.

Contact met je collega’s, je cliënten en je klanten. Ik vind het gaaf om de “knappe koppen” van een bedrijf te helpen in hun onderlinge communicatie en in het vinden en binden van klanten.

Wat ik voor jullie kan betekenen?

 

Hoe loopt jouw motor? Ga met plezier en zelfvertrouwen lekker aan de slag met jouw team en vul het formulier in.

DE LAATSTE TIP

Luciferverhaal: Pitch met Passie

Bij Dreamfactory vinden we het prachtig als jij opdrachten krijgt uit je netwerk. Een voorwaarde daarvoor is dat mensen weten met welke vragen ze jou kunnen bellen.

In contact komen met leuke mensen via een aanbeveling

Koude acquisitie, daar houden we bij Dreamfactory niet van. Hoe kun je dan wel in contact komen met leuke nieuwe klanten?

Dé vraag der vragen

Heel veel makkelijker dan dit kan ik het niet maken en heel veel moeilijker dan dit hoef jij het zelf niet te maken. Lekker he, was alles maar zo makkelijk…

Getraind worden op soft of hard skills?

Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training. Je moet keuzes maken en het liefste de juiste…

Toegekende waarde versus toegevoegde waarde

Ik lees veel over het feit dat je als ondernemer je “toegevoegde waarde” goed duidelijk moet maken. Maar is dat wel zo? Klopt dat wel?…

Mijn dag met Jos Burgers bij Denk Producties

Deuren werden voor me geopend: Op vrijdag 15 januari ben ik een dag op stap geweest met een van mijn inspirators, Jos Burgers

Mijn verkopers kunnen niet closen

Als teamtrainer kom ik regelmatig bedrijven tegen waarvan de directeur of de salesmanager het volgende zegt…

Als ik je maar 1 sales tip zou mogen geven…

Ik spreek regelmatig ondernemers of medewerkers van een bedrijf die een uitdaging hebben op het gebied van sales. Een voorbeeld daarvan…

Klaar met angst in ondernemen en verkopen!

Ben jij er ook zo klaar mee? Het valt me steeds meer en meer op. Iedereen leeft, werkt en verkoopt vanuit hun eigen ik…

Laat eens een stilte vallen in je verkoopgesprek

Verkoopgesprekken, die willen we allemaal. Het liefst meerdere per week. Toch? Zo een waarbij de ander….

 

Wat zeggen anderen?

Hoe jullie mij gaan ervaren?

Share This