Ja dat staat er echt. Een zakelijke relatie verbreken.
Stoppen met een klant? Dat doe je toch niet?
Ik maakte het vorig jaar mee. Willen stoppen, maar hoe?
Het was een uiterst vriendelijke klant. Prima en goed bedrijf.
Op zich ook een prima opdracht.

Ik kreeg er alleen totaal geen energie van.
Het lukt me gewoon niet zo goed, deze opdracht.
Hetgeen ik normaliter prima kon, nieuwe klanten binnenhalen voor mijn klanten, lukte niet.
Op een gegeven moment merkte ik dat ik voor andere klanten steeds minder energie had.
Dat kwam omdat dit een best wel “uren vretende” opdracht was.
Dat kan niet de bedoeling zijn, dacht ik nog.

Dan komt, naar veel peinzen en overdenken, jouw antwoord.
“Ik moet hiermee stoppen”.

Geloof me, als je klant niks verkeerds doet en je geen hekel aan elkaar hebt, dan is het best pittig, dat gesprek.
Mijn klant had namelijk het volste vertrouwen in het feit dat ik er een succes van zou kunnen maken.

∞ Tip ∞

Het enige dat jij kunt doen zijn de volgende stappen:

  1. Ga bij jezelf goed te rade waarom je wilt stoppen, voel dit ook
  2. Merk ook op hoe erg het andere dingen in de weg kan zitten als een bepaalde opdracht niet lekker loopt
  3. Bel je klant, beter nog ga erheen, en vertel je verhaal puur en alleen vanuit jouw kant. Je maakt dus geen verwijten naar de ander
  4. Laat de klant merken hoe zeer je ermee zit, dat je ervan baalt, maar dat je geen andere keuze kunt maken
  5. Neem afscheid en ga niet zeuren over gemaakte uren. Neem je verlies. De klant hoeft niet te betalen voor jouw keuze
  6. Wens de klant sterkte en denk mee met alternatieven. Ik had zelf 3 alternatieven waar ik helemaal achterstond en waar ik mijn taken graag aan zou overdragen

Ik kreeg er een beetje een blues gevoel van, dat pad naar afscheid nemen.
Daar weet blues meneer Walter Trout alles van…. En ná deze break?
Alles ging weer stromen, ik kreeg weer energie én veel nieuwe opdrachten die dit “verlies” van een klant helemaal goed maakte.

 

 

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de mensen

Ondernemen en lef gaan samen. Telkens wanneer ik mijn “lefknop” gebruik, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Soms heb je lef nodig om écht jezelf te zijn en andere keren heb je lef nodig om onbegrensde mogelijkheden te ontdekkenDit gun ik jou ook.

Ik zag in mijn ondernemersfamilie veel onmacht. Als professional heb ik geleerd dat de oplossing in de kern te vinden is. Wat is de eigenlijke vraag? 

Zeker in de zakenwereld vermijden we vaak echtheid. Wanneer jij de dingen anders gaat zien, krijg je ander resultaat. 

Ik ben zakelijk op mijn mooist als ik iets mag aanraken dat ontroert. Als we de kern te pakken hebben, ontstaat er helderheid. Vaak valt er dan zichtbaar een last van de schouders. Einde gedoe. Er is plaats gemaakt voor heldere communicatie, plezierige samenwerking en meer blije klanten.

Wat ik voor jou kan betekenen?

 

Menselijk zakendoen

 

De motor van je bedrijf? Dat zijn je mensen en ben jij zelf! Omdat we allemaal mens zijn, ontstaat er ook gedoe. In je hoofd, in je team, in je sales en in je leven. Zakelijk en privé.

Laat mij een tijdje met je meelopen en maak met Menselijk zakendoen hét verschil. Ondernemen op een slimme, oprechte manier en met een beetje lef. Zonder gedoe.

Wat heb jij daarvoor nodig?

Wat zeggen anderen?

Hoe jij mij gaat ervaren?

Share This