Ja dat staat er echt. Een zakelijke relatie verbreken.
Stoppen met een klant? Dat doe je toch niet?
Ik maakte het vorig jaar mee. Willen stoppen, maar hoe?
Het was een uiterst vriendelijke klant. Prima en goed bedrijf.
Op zich ook een prima opdracht.

Ik kreeg er alleen totaal geen energie van.
Het lukt me gewoon niet zo goed, deze opdracht.
Hetgeen ik normaliter prima kon, nieuwe klanten binnenhalen voor mijn klanten, lukte niet.
Op een gegeven moment merkte ik dat ik voor andere klanten steeds minder energie had.
Dat kwam omdat dit een best wel “uren vretende” opdracht was.
Dat kan niet de bedoeling zijn, dacht ik nog.

Dan komt, naar veel peinzen en overdenken, jouw antwoord.
“Ik moet hiermee stoppen”.

Geloof me, als je klant niks verkeerds doet en je geen hekel aan elkaar hebt, dan is het best pittig, dat gesprek.
Mijn klant had namelijk het volste vertrouwen in het feit dat ik er een succes van zou kunnen maken.

∞ Tip ∞

Het enige dat jij kunt doen zijn de volgende stappen:

  1. Ga bij jezelf goed te rade waarom je wilt stoppen, voel dit ook
  2. Merk ook op hoe erg het andere dingen in de weg kan zitten als een bepaalde opdracht niet lekker loopt
  3. Bel je klant, beter nog ga erheen, en vertel je verhaal puur en alleen vanuit jouw kant. Je maakt dus geen verwijten naar de ander
  4. Laat de klant merken hoe zeer je ermee zit, dat je ervan baalt, maar dat je geen andere keuze kunt maken
  5. Neem afscheid en ga niet zeuren over gemaakte uren. Neem je verlies. De klant hoeft niet te betalen voor jouw keuze
  6. Wens de klant sterkte en denk mee met alternatieven. Ik had zelf 3 alternatieven waar ik helemaal achterstond en waar ik mijn taken graag aan zou overdragen

Ik kreeg er een beetje een blues gevoel van, dat pad naar afscheid nemen.
Daar weet blues meneer Walter Trout alles van…. En ná deze break?
Alles ging weer stromen, ik kreeg weer energie én veel nieuwe opdrachten die dit “verlies” van een klant helemaal goed maakte.

 

 

DE LAATSTE TIPS

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

Warme verbinder, vernieuwend, zachte kracht en persoonlijk. Dat ben ik.

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de motor van het bedrijf: de mensen

Je visie op én gedachtes over sales zijn van groot belang. Hoe jij in contact treedt met jouw (potentiële) klanten ook.  Vind je sales maar lastig en gedoe en weet je niet goed hoe je het voor jezelf juist wel leuk en interessant kunt maken?

Ik vind het gaaf om technische Start-ups in de energietransitie te helpen in hun communicatie onderling en in het vinden en binden van klanten.

Wat ik voor jullie kan betekenen? 

 

Menselijk zakendoen

De motor van je bedrijf? Dat zijn je mensen!

Zakendoen gebeurt binnen elke organisatie. Van klein tot groot, van klanten  tot collega’s: je wilt samen iets gaafs bereiken. Met meer blije klanten en omzetgroei als logisch gevolg.

Werk aan je mindset op salesgebied en maak met Menselijk zakendoen hét verschil. Echt contact maken, op een slimme oprechte manier en met een beetje lef. Voor meer dan tevreden en terugkerende klanten. Hoe je dat doet? 

Wat zeggen anderen?

Hoe jij mij gaat ervaren?

Share This