Verkoopgesprekken, die willen we allemaal. Het liefst meerdere per week. Toch?
Zo een waarbij de ander in de 3e minuut al zegt “jou moet ik hebben, waneer kunnen we starten?”
Ja, dat is mooi he.

Ik durf wel te stellen dat de gemiddelde ondernemer ontzettend veel laat liggen in deze gesprekken.
De gemiddelde doorgewinterde verkoper ook. Veel verkopers worden verkopers ‘omdat ze zo makkelijk kletsen met iedereen’.
Laat dit nou net een hele grote valkuil zijn in verkoopland.
Met name omdat ze de gesprekken helemaal vol kletsen en de antwoorden van de potentiële klant zélf al invullen.

Een gesprek ziet er dan vaak zo uit

“Waarmee zou ik je kunnen helpen? Vind je het belangrijker dat je meer zelfvertrouwen krijgt of wil je jezelf beter leren kennen?”
“Wat zou je willen verbeteren als het op verkopen aankomt, beter luisteren of juist beter uit je woorden komen?”
Of b.v. “Wat vind je belangrijk aan jouw leverancier, de jarenlange kennis of eerder de persoonlijke benadering?

Je ziet het al he, je stelt een open vraag, maar gooit hem daarna potdicht waarop je potentiële klant alleen nog maar een keuze kan maken. Een zogenaamde “OF/OF vraag” noemen we dit. Laat eens een stilte vallen in je verkoopgesprek en ontdek wat er dan gebeurt. Let er maar eens op bij jezelf hoe vaak je het gesprek stiekem te vol praat. En let er daarna eens op hoe vele malen beter je gesprek wordt als je dit niet meer doet. Je krijgt dan namelijk waardevolle antwoorden van je potentiële klant. Antwoorden waar de vraag (lees: de behoefte) van de klant al in zit en niet een opgelegde keuze. Want misschien is er wel iets heel anders wat iemand belangrijk vindt aan zijn of haar nieuwe leverancier, in plaats van de kennis of de persoonlijke benadering in bovengenoemd voorbeeld. Dat is belangrijk om te achterhalen, dé reden van de ander om zaken te doen met jou.

Vaak stelt men een vraag, het antwoord van je prospect laat even op zich wachten en dan vul je zelf al het mogelijke antwoord in.
Waarom? Omdat stiltes laten vallen, vaak lastig is. Maar je krijgt er ontzettend waardevolle info voor terug van de ander.
Wees stil, maak oogcontact, glimlach en wacht geduldig af.
Oefen maar eens. En wees verbaasd over je resultaten.

Hoe goed ben jij reeds in de stille kracht in je gesprek?
Dat is de Vraag!

En wil je weten hoe mooi stilte echt is……
Luister dan maar eens naar stemacteur Raymond Lorié

 

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

 

Warme verbinder, vernieuwend, zachte kracht en persoonlijk. Dat ben ik.

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de motor van het bedrijf: de mensen. Met deze visie heb ik de afgelopen 15 jaar veel successen behaald binnen gevestigde bedrijven, startups en scale-ups.

Contact met je collega’s, je cliënten en je klanten. Ik vind het gaaf om de “knappe koppen” van een bedrijf te helpen in hun onderlinge communicatie en in het vinden en binden van klanten.

Wat ik voor jullie kan betekenen?

 

Hoe loopt jouw motor? Ga met plezier en zelfvertrouwen lekker aan de slag met jouw team en vul het formulier in.

DE LAATSTE TIP

Luciferverhaal: Pitch met Passie

Bij Dreamfactory vinden we het prachtig als jij opdrachten krijgt uit je netwerk. Een voorwaarde daarvoor is dat mensen weten met welke vragen ze jou kunnen bellen.

In contact komen met leuke mensen via een aanbeveling

Koude acquisitie, daar houden we bij Dreamfactory niet van. Hoe kun je dan wel in contact komen met leuke nieuwe klanten?

Dé vraag der vragen

Heel veel makkelijker dan dit kan ik het niet maken en heel veel moeilijker dan dit hoef jij het zelf niet te maken. Lekker he, was alles maar zo makkelijk…

Getraind worden op soft of hard skills?

Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training. Je moet keuzes maken en het liefste de juiste…

Toegekende waarde versus toegevoegde waarde

Ik lees veel over het feit dat je als ondernemer je “toegevoegde waarde” goed duidelijk moet maken. Maar is dat wel zo? Klopt dat wel?…

Mijn dag met Jos Burgers bij Denk Producties

Deuren werden voor me geopend: Op vrijdag 15 januari ben ik een dag op stap geweest met een van mijn inspirators, Jos Burgers

Mijn verkopers kunnen niet closen

Als teamtrainer kom ik regelmatig bedrijven tegen waarvan de directeur of de salesmanager het volgende zegt…

Als ik je maar 1 sales tip zou mogen geven…

Ik spreek regelmatig ondernemers of medewerkers van een bedrijf die een uitdaging hebben op het gebied van sales. Een voorbeeld daarvan…

Klaar met angst in ondernemen en verkopen!

Ben jij er ook zo klaar mee? Het valt me steeds meer en meer op. Iedereen leeft, werkt en verkoopt vanuit hun eigen ik…

Laat eens een stilte vallen in je verkoopgesprek

Verkoopgesprekken, die willen we allemaal. Het liefst meerdere per week. Toch? Zo een waarbij de ander….

 

Wat zeggen anderen?

Hoe jullie mij gaan ervaren?

Share This