Het is woensdagmiddag en de telefoon gaat.
Ik ben midden in mijn vakantie van de boot naar huis aan het rijden.
Morgen de start van een mooie nieuwe opdracht.
Midden in mijn laatste week zomervakantie.
Ik heb het er voor over. Even voorbereiden nog deze middag.

Afgelopen maandag heb ik de data en locaties ontvangen van 7 trainingsdagen.
Morgen ga ik met de klant de punten op de i zetten.
Komende week ga ik samen met 2 andere ondernemers 5 films maken.
Deze horen bij de opdracht. Een grote prikkel maken voor alle deelnemers.
2 van mijn compagnons gaan dit mooie avontuur met mij aan het komende half jaar!
“Fantastische opdracht, bij een mooie grote naam, een bedrijf met 700 medewerkers. Wow.”
Ik hoor het mezelf nog denken, zittend in de auto, luisterend naar “I feel good” van meneer Brown.
De handtekening is onderweg…..

disspointment

“Sabien, het spijt ons verschrikkelijk, maar we kunnen de training dit najaar niet door laten gaan.
We vinden het heel erg, maar onze medewerkers zijn zo ontzettend overbelast met werkzaamheden en trainingen.
Als we dit gaan doorzetten, dan zijn we bang dat het een grote deceptie zal gaan worden…..”

Daar zit je dan.
“So good, so good, I got you. Tuuuutuuut tuuut tuut tuut tuududuuuuuuuuh….”
Niet dus.

Wat doe je dan?
Boos worden?
Nee.
Dat nooit.

3 tips

  1. Luister naar je klant en de redenen waarom een opdracht niet door kan gaan. Toon begrip.
  2. Maak goede afspraken over hoe nu verder en een eventuele vergoeding voor gedane werkzaamheden.
  3. Behoud ten aller tijden goed contact met je “opdrachtgever”.

calimero

1. Ook voor jouw klant is dit een hele lastige situatie. Op het allerlaatste moment een groot project afblazen is altijd naar en brengt hoe dan ook kosten met zich mee. In ons geval hadden mijn compagnon en ik al drie keer aan tafel gezeten, met een team van 3-4 man sterk. Er zijn veel ideeën op en neer gegaan, ook via telefoon en mail. Heb dus begrip voor de gekozen weg, dit gebeurt niet zomaar. Geef rustig aan dat je er enorm van baalt, dat je ervan schrikt. Boos worden heeft echt geen enkele zin, trap dus niet in deze valkuil. Want geloof me, je voelt een enorme boosheid en een “Calimero gevoel” opkomen wanneer je als ZZP’er als het ware tegenover een grote organisatie staat op deze manier.

2. Wij hadden enorm veel voorwerk zitten in dit mooie traject. Daar kun je bij wijze van spreken naar fluiten. Toch kun je ook samen bekijken wat redelijk is. Jouw opdrachtgever staat hier echt wel voor open als je met elkaar goede afspraken maakt. En ja, ook zonder handtekening. In ons geval kan het zijn dat we deze opdracht komend jaar alsnog kunnen doen. Er word in ieder geval geen ander trainingsbureau ingeschakeld, wij zijn de partij. Als er bij de medewerkers weer ruimte ontstaat, gaan we alsnog lekker aan de slag. Ook krijgen we inderdaad een redelijke vergoeding voor het werk dat we reeds hebben gedaan.

3. Zorg er na zo’n traject voor dat je goed contact houdt. Bel regelmatig. Toon interesse in hoe het gaat met andere trainingstrajecten en de belastbaarheid van de medewerkers. Hoe gaan ze nu om met het feit dat een traject dat ze voor ogen hadden nu toch niet ingezet kan worden? Wat betekent dit voor de organisatie? Stel vragen. Denk mee.

ant-pushing-rock-uphill

En die handtekening dan?

Voor diegene onder jullie die nu opmerkzaam zegt “ja, maar je had nog geen handtekening toch?”
Klopt. Groot leerpunt.
Wanneer je in goed vertrouwen dingen samen doet, nog even wat kleine punten aanpast in je voorstel zodat er een handtekening kan komen, maar ondertussen al redelijk in het voorproces van een training zit, ben je niet goed bezig.
Nooit doen dus. Zonder handtekening geen werk doen.
Simpel. Maar ik moest het wel op een hele heftige manier leren.
Ook wel bekend als groei.

 

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

 

Warme verbinder, vernieuwend, zachte kracht en persoonlijk. Dat ben ik.

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de motor van het bedrijf: de mensen. Met deze visie heb ik de afgelopen 15 jaar veel successen behaald binnen gevestigde bedrijven, startups en scale-ups.

Contact met je collega’s, je cliënten en je klanten. Ik vind het gaaf om de “knappe koppen” van een bedrijf te helpen in hun onderlinge communicatie en in het vinden en binden van klanten.

Wat ik voor jullie kan betekenen?

 

Hoe loopt jouw motor? Ga met plezier en zelfvertrouwen lekker aan de slag met jouw team en vul het formulier in.

DE LAATSTE TIP

Luciferverhaal: Pitch met Passie

Bij Dreamfactory vinden we het prachtig als jij opdrachten krijgt uit je netwerk. Een voorwaarde daarvoor is dat mensen weten met welke vragen ze jou kunnen bellen.

In contact komen met leuke mensen via een aanbeveling

Koude acquisitie, daar houden we bij Dreamfactory niet van. Hoe kun je dan wel in contact komen met leuke nieuwe klanten?

Dé vraag der vragen

Heel veel makkelijker dan dit kan ik het niet maken en heel veel moeilijker dan dit hoef jij het zelf niet te maken. Lekker he, was alles maar zo makkelijk…

Getraind worden op soft of hard skills?

Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training. Je moet keuzes maken en het liefste de juiste…

Toegekende waarde versus toegevoegde waarde

Ik lees veel over het feit dat je als ondernemer je “toegevoegde waarde” goed duidelijk moet maken. Maar is dat wel zo? Klopt dat wel?…

Mijn dag met Jos Burgers bij Denk Producties

Deuren werden voor me geopend: Op vrijdag 15 januari ben ik een dag op stap geweest met een van mijn inspirators, Jos Burgers

Mijn verkopers kunnen niet closen

Als teamtrainer kom ik regelmatig bedrijven tegen waarvan de directeur of de salesmanager het volgende zegt…

Als ik je maar 1 sales tip zou mogen geven…

Ik spreek regelmatig ondernemers of medewerkers van een bedrijf die een uitdaging hebben op het gebied van sales. Een voorbeeld daarvan…

Klaar met angst in ondernemen en verkopen!

Ben jij er ook zo klaar mee? Het valt me steeds meer en meer op. Iedereen leeft, werkt en verkoopt vanuit hun eigen ik…

Laat eens een stilte vallen in je verkoopgesprek

Verkoopgesprekken, die willen we allemaal. Het liefst meerdere per week. Toch? Zo een waarbij de ander….

 

Wat zeggen anderen?

Hoe jullie mij gaan ervaren?

Share This