Ik lees veel.
Online. Offline.
Veel blogs.
Verhalen. Boeken.

Verhalen van andere ondernemers.
Van andere trainers.

Ik lees veel over het feit dat je als ondernemer je “toegevoegde waarde” goed duidelijk moet maken. Maar is dat wel zo? Klopt dat wel?

Volgens mij is het belangrijk om je “toegekende waarde” te laten zien en niet zozeer je “toegevoegde waarde”. Wat voegt waarde die jij toevoegt voor je klanten, nou eigenlijk werkelijk toe voor jouw mogelijke klanten? (Ja ik struikel ook over deze zin). Ieder individu ervaart deze toegevoegde waarde weer op een andere manier. En of die persoon waarde aan jou toekent is, dat is nog maar de vraag. Ik ga nu geloof ik wel flink in de discussie met de overtuiging van Jos Burgers en dat is ok.

Ga maar na…

Wanneer jij op zoek bent naar bijvoorbeeld een training en je leest van anderen hoe zij betreffende trainer hebben ervaren, wat ze eraan hebben gehad en wat het rendement is van de training, dan is dat de waarde die is toegekend aan de trainer. Wil jij dan meer weten van deze specifieke trainer? Ja toch?

Als jij denkt waarde toe te voegen aan de klant, maar je klant erkent deze waarde helemaal niet, dan heb je niks aan toegevoegde waarde. De klant zal waarde aan jou toe moeten kennen, dan pas wordt je interessant.

question-marks

Het valt me op dat veel zelfstandig professionals en bedrijven in feite niet van zichzelf weten welke waarde hun klanten aan ze toekennen. Dat ze geen idee hebben waarom hun klanten daadwerkelijk klanten zijn en vaak lang blijven.

Mijn Tip:

Stel jezelf gewoon eens wat vaker kwetsbaar op en vraag aan je bestaande klanten waarom ze klant zijn bij je. Hier komen echt waardevolle zaken uit, voor jouzelf en zeker ook voor jouw toekomstige klanten.

De waarde die je uiteindelijk toevoegt, wordt bepaald door de ander die jou die waarde toekent. Dus als de ander het voor het zeggen heeft, probeer je dan ook echt te verplaatsen in die ander. “Hoe kun jij die ander helpen?” “Wat heeft de ander van jou nodig?” “Hoe kun jij er echt zijn voor je klant?” Pas als jij werkelijk bijdraagt aan het succes van die ander, wordt er waarde aan jou toegekend.

Gesprek met Bonne Burger van Vendere

Mijn stelling leg ik voor aan directeur Bonne Burger van Vendere. Hij is het er gedeeltelijk mee eens, maar begint terecht over “The Challenger Sale”. Dit is een van de meest interessante sales theorieën van de afgelopen jaren, ik kan je het boek absoluut aanraden. Bonne zegt dat je zeker ook waarde kunt toevoegen door jouw prospects uit te dagen, dan wel dingen te leren, waarvan ze de waarde nog niet kennen. Wanneer je bijvoorbeeld veel werkt voor een bepaalde doelgroep en van daaruit weet dat je ook waarde toe kunt voegen in een andere branche, dan is het zaak om die branche te overtuigen van jouw specifieke waarde. Die klant kent jouw waarde nog niet, want je gaat hem immers iets nieuws leren. Met de juiste overtuiging en de juiste interessante vragen kom je een heel eind. Uiteindelijk zal die nieuwe branche/klant jou ook weer waarde toekennen, als je het goed doet.

Challenger sale vendere (1)

Wat denk je, lever jij toegevoegde waarde of toegekende waarde?

En weet je wat trouwens ook helpt?
Gewoon jezelf zijn! 

 

Wie is Sabine?

Dat is de vraag!

 

Warme verbinder, vernieuwend, zachte kracht en persoonlijk. Dat ben ik.

Ik geloof in Menselijk zakendoen. Bedrijven doen immers geen zaken met bedrijven, maar met de motor van het bedrijf: de mensen. Met deze visie heb ik de afgelopen 15 jaar veel successen behaald binnen gevestigde bedrijven, startups en scale-ups.

Contact met je collega’s, je cliënten en je klanten. Ik vind het gaaf om de “knappe koppen” van een bedrijf te helpen in hun onderlinge communicatie en in het vinden en binden van klanten.

Wat ik voor jullie kan betekenen?

 

Hoe loopt jouw motor? Ga met plezier en zelfvertrouwen lekker aan de slag met jouw team en vul het formulier in.

DE LAATSTE TIP

Luciferverhaal: Pitch met Passie

Bij Dreamfactory vinden we het prachtig als jij opdrachten krijgt uit je netwerk. Een voorwaarde daarvoor is dat mensen weten met welke vragen ze jou kunnen bellen.

In contact komen met leuke mensen via een aanbeveling

Koude acquisitie, daar houden we bij Dreamfactory niet van. Hoe kun je dan wel in contact komen met leuke nieuwe klanten?

Dé vraag der vragen

Heel veel makkelijker dan dit kan ik het niet maken en heel veel moeilijker dan dit hoef jij het zelf niet te maken. Lekker he, was alles maar zo makkelijk…

Getraind worden op soft of hard skills?

Als organisatie kun je je centen natuurlijk niet eeuwig uit blijven geven aan training. Je moet keuzes maken en het liefste de juiste…

Toegekende waarde versus toegevoegde waarde

Ik lees veel over het feit dat je als ondernemer je “toegevoegde waarde” goed duidelijk moet maken. Maar is dat wel zo? Klopt dat wel?…

Mijn dag met Jos Burgers bij Denk Producties

Deuren werden voor me geopend: Op vrijdag 15 januari ben ik een dag op stap geweest met een van mijn inspirators, Jos Burgers

Mijn verkopers kunnen niet closen

Als teamtrainer kom ik regelmatig bedrijven tegen waarvan de directeur of de salesmanager het volgende zegt…

Als ik je maar 1 sales tip zou mogen geven…

Ik spreek regelmatig ondernemers of medewerkers van een bedrijf die een uitdaging hebben op het gebied van sales. Een voorbeeld daarvan…

Klaar met angst in ondernemen en verkopen!

Ben jij er ook zo klaar mee? Het valt me steeds meer en meer op. Iedereen leeft, werkt en verkoopt vanuit hun eigen ik…

Laat eens een stilte vallen in je verkoopgesprek

Verkoopgesprekken, die willen we allemaal. Het liefst meerdere per week. Toch? Zo een waarbij de ander….

 

Wat zeggen anderen?

Hoe jullie mij gaan ervaren?

Share This