Tip 1 “Alles in sales staat of valt met een goede opvolging!”
Een muziekmeisje en een trainer, dat ben ik. Zal ik ook altijd blijven.
Nou zat ik vrijdag in de auto onderweg naar een prospect.
Daarvoor moest ik iets meer dan een uur rijden, dus tijd voor muziek.
En telefoontjes plegen.
In augustus 2015 had ik leuk contact met dit bedrijf via LinkedIn.
De eigenaar had het idee dat ik hen zou kunnen helpen met een verkooptraining.
Meerdere keren probeerde we tot tot een afspraak te komen.
Door verschillende agenda invullingen viel dat nog niet mee.
Ons contact verwaterde en pas in maart! dacht ik “laat ik weer eens contact opnemen.”
Als eerste bood ik mijn excuses aan. Natuurlijk. Het is een half jaar later! Hoe slecht!
Als salestrainer roep ik altijd heel hard dat alles staat of valt met goede opvolging.
Ik gaf aan heel goed te kunnen voorstellen dat er inmiddels een andere trainer is aangetrokken.
Maar ik had geluk. Dit keer.
Daar stond ik dan, met mijn grote bek.
Ze hadden nog geen andere trainer.
Nog steeds was ik welkom om eens te komen praten.
Het was een interessant en leuk gesprek vrijdag.
Ze hebben een interessante trainingswens voor een effectievere verkoop aanpak.
Ik dacht na.
De timing was nu weliswaar beter voor ons beide om in gesprek te komen.
Toch scheelde het niet veel, of ik had het zelf verpest door mijn slechte opvolging.
Mijn tip aan jou: Let hierop!
Jij kunt echt het verschil maken door dit wél goed te doen.
Beloof jij contact op te zullen nemen? Doe dit dan ook.
Zet in jouw agenda HOE, WANNEER en WAAROM je iemand gaat terugbellen of mailen.
Focus niet op het korte gewin maar op de lange termijn.
Weet je niet hoe? Ik help je graag.
Tip 2 Wees geen “cover” van je collega ondernemers.
Onderweg terug naar kantoor luisterde ik naar de fantastische band “Fink”.
Met de volgende toepasselijke openingstekst:
“You took your time to come back this time
The grass has grown under your feet
In your absence I changed my mind
And someone else is sitting in your seat”
Natuurlijk gaat het hier over liefde en liefdesverdriet.
Voor de niet kenners, dit is een cover van Alison Moyet.
De gehele tekst is ook toepasbaar op mijn ervaring in opvolging.
In deze uitvoering vind ik de cover beter dan het orgineel.
Meestal is dat niet het geval.
Ondernemers zijn er zat, maar er is er niet één zoals jij.
Wees jezelf, wees echt, laat klanten zien en ervaren wie jij bent.
Je zult merken dat dit juist klanten aantrekt!
Met jou is helemaal niks mis. Echt niet.
We heten niet allemaal Fink.
Zeg ik daarmee dat je nooit ideeën van anderen kunt “coveren”?
Welnee. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Gooi er dan wel jouw eigen sausje overheen.
Doet hij ook.
Dat werkt.